اختلال ریاضی چیست ؟
اختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار می رود.
نحوه تشخیص :
لازم نیست برای ارزیابی توانایی یک کودک و روش حل مساله اش یک متخصص ریاضی بود. مصاحبه ریاضی یک نفره بهترین شکل برای توجه به جزییات است. در مصاحبه، فرد به دقت روی این مساله که چه طور کودک ریاضی را حل می کند، یا چه طور آنچه را انجام داده و تصحیح می کند تمرکز می کند باید در نظر داشته باشید در همان زمان که به دنبال اشکال هایی هستید، به دنبال آنچه که انجام می شود هم باشید.
در یک مصاحبه ریاضی باید از کارهایی با دست استفاده شود مانند: کار با سکه، بلوک های ده دهی، میله های کوئیزفر، بازی های معمایی و... یک ماشین حساب، وسایل مهمی است و می تواند برای تشخیص تفاوت میان مشکلات محاسبه ای و فهمی به کار رود.
مصاحبه کننده باید به خاطر داشته باشد که به تمامی حیطه های ریاضی نظر داشته باشد. او علاوه بر محاسبه، باید توانایی کودک در حدس براساس الگوهای فهمیده شده را کشف کند. برای مرتب کردن مجموعه ای از بلوک ها یا اشیا، به روش منطقی عمل کند تا فضای بین بلوک ها را به طور منظم سازمان دهی کند و اندازه بگیرد. برای کمک به تشخیص خطا که منجر به پیشنهادهای مفیدی می شود، با دقت در پی نقاط قوت و ضعف بگردید. توجه کنید آیا کودک با خودش حرف می زند آیا شکلی می کشد که به فهم موقعیتش کمک کند یا از شما می خواهد سوال را تکرار کنید. از کودک بخواهید تا قبل از محاسبه کردن، تخمین بزند تا متوجه شوید کودک توانایی «خواندن به همراه غلط گیری» ریاضی را دارد یا نه. این نقطه قوت بسیار مهمی است.
راه های درمان :
برای درمان اختلال یاد گیری ریاضی چه باید کرد؟
1.آموزش مناسب ریاضیات
2.ترمیم ناتوانی در ریاضیات
3.رفع اشکال در مهارت های محاسباتی پایه
4.رفع موانع توجه و دقت
برای داشتن متن کامل فایل زیر را دریافت کنید